ترجمه - سپیده حسینعلی عراقی : پول خرج کردن به نظر ساده می‌آید اما حتما احتیاج به یادگیری د ارد. کودکی، سن مناسبی است تا انسان مدیریت مالی را یاد بگیرد و بی‌توجهی والدین می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی د اشته باشد.

مقاله زیر که توسط یک روانشناس تدوین شده، به زبانی ساده به راه‌های آموزش مفهوم پول به کودکان پرداخته است که از نظرتان می‌گذرد.

از زمان کودکی تاکنون همیشه از خودم می‌پرسم چرا صحبت کردن در مورد پول با کودکان ممنوع است. یادم می‌آید وقتی بچه بودم پدر و مادرم دور از چشم ما در مورد پول صحبت می‌کردند. من کنجکاو بودم دلیل آن‌ را بدانم ولی هیچگاه معنای آن ‌را نفهمیدم. در آن زمان هیچگاه نفهمیدم پدرم چقدر درآمد دارد. مطمئن هستم که حالا پدرم درمورد درآمدش با من صحبت خواهد کرد اما با این‌حال باز هم این حجب و حیا بین ما وجود دارد. نمی دانم چرا... ؟

با این وجود، از یک چیز مطمئن هستم و آن این است که تصمیم گرفته‌ام فرزندانم را اینگونه بزرگ نکنم. مطمئنا نمی‌خواهم آنها فکر کنند پول روی درخت سبز می‌شود و برای استفاده از آن کافی است یک کیسه برداریم یا یک چک سفید بکشیم. مطلبی در مورد علاقه‌مند کردن کودکان به سرمایه‌گذاری تهیه کرده‌ام و اینکه چگونه توجه فرزندانمان را به موضوع پول معطوف و او را نسبت به آن علاقه‌مند کنیم و برای آنکه بین نیاز و خواسته‌های نابجا تفاوت قائل شوید با شما صحبت خواهم کرد. هیچگاه برای شروع زود نیست!

دخترم با خواسته‌هایش (اینو می‌خوام، اونو می‌خوام) من را بمباران می‌کند. لحظاتی که با او مشغول تماشای تلویزیون می‌شوم، لحظات وحشتناکی هستند؛ کانال‌ها هر ساعت، تبلیغات پخش می‌کنند و دلش هر چیزی را که می‌بیند می‌خواهد... .
در «نه» گفتن درنگ نکنید. دست رد زدن به هوس‌ها و خواسته‌های کودک بدان معنا نیست که شما پدر و مادر نالایق یا بدجنسی هستید، در حقیقت با «نه» گفتن به او خدمت می‌کنید؛ مثلا حرکتی ساده را در نظر بگیرید: والدین به جای آنکه از فرزندشان بخواهند عملی را انجام دهد، ترجیح می‌دهند خودشان آن‌را انجام دهند. به فرزندتان بیاموزید بعد از خارج شدن از اتاقش، چراغ اتاق را خاموش کند! برایش توضیح دهید این عمل نه تنها موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود بلکه برای کره‌زمین نیز مفید است. حتی اگر غرغر هم کند، کاری کنید که از جایشان بلند شود و چراغ‌های اضافی را خاموش کند. برایش توضیح دهید که اگر از انجام آن سر باز زند، شما مجبورخواهید شد چراغ اتاقش را خاموش کنید درحالی‌که این شما نیستید که فراموش کرده‌اید چراغ اتاق را خاموش کنید. فرزندانتان را در برخی از تصمیماتتان دخالت دهید. مطمئنا این امر به تصمیماتی که می‌گیرید بستگی دارد اما می‌توانید در موقعیت‌های متعددی از نظر او استفاده کنید.

زمانی که با دخترم برای خریدهای جزئی بیرون می‌رویم بی‌درنگ به او مقداری پول می‌دهم تا اصول تبادل پول را درک کند. وقتی کوچک‌تر بود به اندازه خرید، پول در اختیارش می‌گذاشتم تا خودش پول را حساب کند اما وقتی بزرگ‌تر شد موقع پرداخت، به او اسکناس می‌دادم و این فرصت را داشت تا بقیه پول را دریافت کند. او هنوز معنای پول را نمی‌داند ولی برایش توضیح می‌دهم که اسکناس درشتی که به فروشنده می‌دهد خیلی بیشتر از پول خردهایی که دریافت می‌کند (بقیه پولش) ارزش دارد اما علاوه بر پول‌خردهایی که دریافت می‌کند می‌تواند شیء خریداری شده را نزد خودش نگه دارد.

همچنین به او نشان می‌دهم که بدون آنکه خرید کند می‌تواند از مغازه‌ها و بوتیک‌ها دیدن کند، تا از این طریق قیمت‌ها و کیفیت اجناسی که تخفیف خورده‌اند را با هم مقایسه کند، حراجی‌ها را بررسی کند و... . دخترم همچنین می‌داند که وارد شدن به یک مغازه به این معنا نیست که حتما چیزی باید بخریم. همچنین به خواسته‌های مضحک بچه‌ها که هنگام خروج از مغازه‌ها و رستوران‌ها از پدر و مادرشان پول می‌گیرند تا هله هوله‌های شیرین بخرند، دست رد بزنید. این خوراکی‌ها برای دندان‌ها خوب نیستند، عادات نادرست پول خرج کردن را در آنها تقویت می‌کند و توقع و انتظاری در بچه‌ها به‌وجود می‌آورد که پدر و مادرها را دیوانه می‌کند. بعضی از بچه‌ها با خواسته‌هایشان پدر و مادرشان را عاصی می‌کنند. زمانی که با فرزندانم در مغازه هستیم برایشان شکلات نمی‌خرم و وقتی دلیلش را می‌پرسند در جواب می‌گویم چون نیازی به شکلات ندارند. بچه‌های من بدبخت نیستند و با آنها بدرفتاری هم نمی‌شود. در خانه شکلات دارند و پرخوری و زیاده‌روی هم نمی‌کنند.

مطمئن شوید که فرزندتان مفهوم زمان را درک می‌کند. به دست آوردن چیزهای مورد علاقه‌مان مستلزم تلاش و برنامه‌ریزی است. چنانچه فرزند شما خواستار هدیه‌ای برای تولد یا شب عید است که قبلا برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌اید، از او بخواهید پوستر کوچکی ازکالای دلخواهش تهیه کند، سپس مبلغ آن ‌را روی پوستر بنویسد و مربع‌های کوچکی زیر عکس بکشد. هر مربع نشانگر یک واحد پول است. به محض آنکه فرزندتان از جایی پولی به‌دستش رسید، از او بخواهید یک ضربدر درون یک مربع بگذارد و آن پول را در جای امنی مثل قلک یا درون پاکتی که مخصوص این خرید کنارگذاشته‌اید، بگذارد. اجازه دهید خودش این عمل را انجام دهد و پولش را نگه دارد. به او بگویید که همیشه نمی‌توانیم هر چیزی که دلمان خواست را فورا به‌دست آوریم. گاه برای به‌دست آوردن کالای مورد علاقه مان باید پول کنار بگذاریم و به زمان نیاز داریم. همه چیز حاضر و آماده از آسمان به پایین نمی‌افتد.

برای آنکه به آنان کمک کنیم تا در آینده به خریداران باهوشی تبدیل شوند، باید به آنها بگوییم که ممکن است از چیزی خوششان بیاید که قبلا یکی از دوستانشان آن‌ را خریده است. در چنین حالتی قبل از خرید می‌تواند از دوستش بپرسد به چه دلیل از این شیء خوشش آمده و آیا واقعا ارزش خرید را دارد. یا مثلا به او بگویید بهتر است همان جنس را در زمان حراج با قیمت کمتری خریداری کند.

برای یادگیری و درک برخی از این درس‌ها، گذشت زمان لازم است. این در حالی است که برخی دیگر از این درس‌ها به راحتی در زندگی روزانه به‌کارگرفته می‌شود. فرزندان شما می‌توانند به‌تدریج عادات ماندگار درست خرج کردن را بنا نهند. می‌توانند یاد بگیرند که پول اگر به درستی اداره شود، می‌تواند برای انسان کار کند نه آنکه انسان مجبور باشد برای پول کار کند.
به فرزندتان بیاموزید که بدون پول هم می‌توان لحظات خوشی را گذراند! فعالیت‌هایی که به همراه فرزندتان می‌توانید بدون آنکه مبلغ زیادی هزینه کنید، انجام دهید عبارت‌اند از:
به کتابخانه بروید.
به پیک نیک بروید. همراه دوستانش می‌تواند در پارک بازی کند.
کیک و بیسکوئیت‌های خانگی درست کنید که حقیقتا هم خوب از آب درمی‌آید.
خمیر درست کنید. بچه‌ها عاشق این هستند که دست‌هایشان را کثیف کنند.
بازی‌های ویدئویی و تلویزیون تنها سرگرمی‌هایی نیستند که فرزندتان در اختیار دارد. با اینکه نباید بچه‌ها را در این مورد ناامید کنید چراکه از همه چیز گذشته، بعد از دیدن برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای بچه‌ها در مورد آن با یکدیگر صحبت می‌کنند، با این‌حال زندگی آنان نباید حول‌محور بازی‌های فاقد تحرک که آنها را از نور آفتاب و از بودن با خانواده دور نگه می‌دارد، بگردد. البته بازی‌های ویدئویی به مقدار کم بد نیست به‌ویژه بازی‌های نسل جدید که این امکان را به فرزند شما می‌دهد تا فعالیت بدنی داشته باشد یا حتی بازی‌هایی که خود فرزند شما در آن نقش ایفا می‌کند و زبان او تقویت می‌شود.

Finir_riche. net

کد خبر 140560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز